Onsdag i regnskogen

Onsdag . Försov mig. Öronpropparna är perfekta. Snabbt frukost. Pannkakor, ägg nötter, te. Iväg på trekking kl 8. Nu ska vi bestiga en topp. Inte så himla högt. 2462 m högt. Vi ska således bara upp ung 500 m. Men herregud. Det är upp, upp varmt trots skuggan i regnskogen. Vi ser mängder av enorma osannolikt stora kamferträd och andra stora djungelträd. Vi ser apor och ser inte så bra dom fåglar vi stöter på. Min syn är ju inte lysande. Efter 3 timmar framme på första toppen o efter 30 min till målet. Man har byggt ett rätt primitivt utsiktstorn i cement, plåt. Jag knatar upp för den branta smala cementrrappam ca 10 m. Hänförande utsikt. Vi ser illegal guldgruva, legal bauxitbrytning i fjärran. Går ner igen. Ser att trappan inte är ett smack armerad. Hoppsan! Vi går några m nerför o där har ngn byggt en liten matplats. Där äter vi medhavd lunch. Torrt vitt bröd, ägg, passionsfrukt, pommes frites , kaffe o vatten. Allt sitter perfekt. Men. Så smutsig jag är. Äckligt. Vi går ner igen. Jobbigt men det går ganska fort. På kvällen serveras i det ljumma mörkret köttgryta, ris, spenat, melon, bananbitar och vatten. Runt elden sitter vi igen. Innan middagen ner till bäcken med tvål handduk o rena kläder . Häller vatten över mig med en avklippt vattenflaska. Gudomligt . Efter middag godnatt. Inga öronproppar i natt. Inte mkt sömn. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0