Dahndar Karka

Dandarkharka. 
Kl 21. Alla är trötta. Nu i sängen . 3 gr ute. Plus ! Fullt underställ, fliströjan på under tjockt täcke. Väldigt luftiga ytterväggar. Den fantastiska stjärnhimlen syns mellan väggplankorna. En stor sprakande kamin i det enkla matrummet. Kollo är lyxigt jmf m detta. I rummet intill mig ropar Rebekka. Hon har fått syn på en spindel. Det är inte hennes älsklingsdjur direkt om man säger så. 
Idag har varit en lugn dag för mig. Varken kropp eller själ är på min sida. Ngt är fel bara. 
Allt som hände hemma sista veckan har satt djupa spår. 
Sååååååå mycket som Shekur säger när han berättar. 
Vi gick i två grupper idag. Helena o jag stannade på lodgen t kl 1, i solen och gick sedan m våra bärare o en guide så sakta ner 500m till nästa natthärbärge. 
Men innan vi gick, hela fm kunde vi till och från se hela södra o västra Himalaya massivet. I solen! Andlöst vackert. Ofattbart gränslöst, ogripbart egentligen obeskrivligt gudomligt vackert. Tårarna trillade. Vi var bara 2 mil från den högsta toppen. Fantastiskt! Jag var där och såg alltihop! Kittlande att tänka att det sannolikt fanns klättrare på ngn av topparna. 
Ja dagen har varit fin. Lugn och andlig.
I skenet från kaminen har Shekur berättat legenden om " the godness". Den hinduiska religionen är full av märkligheter som folk i allmänhet tror blint på. Låter för mig precis som stamfolkens tro i Afrika. Dom känns sundare i Afrika. Asien är väldigt speciellt. Väldigt väldigt annorlunda .
Men människor i allmänhet verkar väldigt goda. Men dom är inte ett dugg rädda om sina kroppar eller liv. Man kör gladeligen på en väg som nästan rasat ner i avgrunden med sitt fordon med uppenbar risk att falla ner. Kvinnor med redan krumma ryggar bär stora korgar m sten på ryggen istället för att skaffa dn billig skottkärra . 
Inte mycket till tänk eller i och för sig inte mycket möjlighet att själva protestera el förändra . Man har fullt upp att överleva . 
Ja hela landet är ju speciellt . Det finns över 50 olika språk, över 80 olika etniska grupper. Kan tänka mig att många många inte har en aning om att det finns dn stad som heter Katmandu. Inte mer än hälften är ju läskunniga. Det var ju betydligt vanligare i Tanzania att kunna läsa o skriva.
Jaja.
Nu orkar jag inte mer. Lägger mig hungrig. Jag tappar några kg den här resan. Godnatt. 
God frukost 8.30 sedan i råkallt disigt väder in i minibuss för transport t Katmandu. I detta landet råder absolut anarki vilket först märks i trafiken. Vilken villervalla. Vänstertrafik. Vanligast. Kina- smog. Frekvent tutande. Öronen blev helt utmattade. Detta har varit en tempeldag och beskådande av flera gudomliga män och enstaka kvinna. Krigsmålade i gula sari och ngn var näck. Målad. 
Vi har tittat på när man har kremerat en död . Ganska obehagligt. Som i slumdog millionare. 
Märklig stämning. 
Stressig dag. Efter all gudomlighet rusade vi igenom diverse sportaffärer för ev shopping. Billigt men fejk. 
Fint väder, väl varmt.
Gårdagen var intressantare. Vi fick se hur kvinnor vävde mattor, hur kvinnor tröskade , torkAde o rensade ris, hur kvinnor med bara händer slängde i lera i en kvarn , där män sedan lättjefullt drejade lerkärl. Vi har verkligen sett hur människor lever. På o i gatan. Lika skitigt som i Tanzania o lika usla obefintliga vägar o lika fantastiska trassliga elledningar 
som hänger längs husväggarna. Fick höra helt i onödan att man väntar sig att nästa världskarastrof blir i form av en jordbävning i Katmandu. Man förstår att husen faller som korthus när man tittar på dom här.
Vi bor i ett lågt trähus nu!
Imorgon upp tidigt för bussresa hela dagen inför vandringen.
Godnatt
❤️👍😘kg den här resan.
Hoppas jag får sova i natt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0