Bhaktapur Nepal 27 nov 2014

Bahktapur.
Ja denna dagen har varit innehållsrik men inte direkt spännande jämfört med ALLA andra dagar. Vi var inlåsta på hotellet till kl 12 pga det politiska mötet. Vi bor ju mitt i smeten av den kanske allra heligaste stan i Nepal. Vi satt där bakom fönsterrutorna o väntade på att potentaterna skulle komma. Men ack. Det kom några utsökt vackert klädda hustrur ( sannolikt) som strosade omkring på den stora marknadsplatsen framför vårt hotell. VÄLDIGT omgärdade av k- pistförsedda vakter. Väl utsläppt har jag promerat runt själv i denna vackra gamla stad. Det är fest överallt. Vid varje tempel samlas människor . Kvinnorna är fantastiskt vackert klädda. Ofta röda saris med guld o glitter . Vid ett tempel skrudades en 8- årig liten pojke inför familjeannons andra i fina kläder samtidigt som man offrade till ngn Gud.
På en annan gata var alla 8- åriga flickor finklädda. Röda guldbehängda saris , vackert sminkade. Med ngt guldigt i håret. Även där tillbad man. Offergåvor. Sannolikt Shiva. 
Vid flera tempel offrades en get eller en oxe. Jag lyckades undvika att se när djuren dödades. Typ halal.
Åt pakora på hotellet. Urgoda friterade små grönsaksbollar till lunch.
Idag äntligen äntligen gott o tillräckligt m kaffe!!! Tack vare politiken !!
Ja så har dagen gått. Vi har samlat ihop pengar, ett kul kort o liten väska till vår guide o hans hustru. God mat o samvaro här på hotellet ikväll. Imorgon upp 05.30!!!
Så. Namaste! 
Det enda ord jag lärt mig här!!!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0