Kibang Himalaya

Khibang. 2000 m.
Vaknar till sol o nkristallklar himmel. Himalayas berg i fonden. Vaknar tidigt. Går upp. Byborna är redan uppe i arbetar m skörd av grönsaker o hirs . Tystnad, bara fåglar hörs. Solen stiger upp, fjälltopparna ändrar skepnad. Varje gång jag tittar tänker jag att det är några högt däruppe som klättrar. Kittlande. Jag får en kopp Masala-te av min värdinna, sätter mig på en liten bänk o njuter i solen, tittar ner i den djupa dalen. Hela dalsidan är terrasserad o uppodlad. Man får 3-4 skördar per år av allt utan annat än ko o hönsgödsel. 
Idag känner jag mig alldeles väldigt pigg trots litet sömn. Det är mkt brant uppför o nerför men det går finfint. Kanske för att vi är på lägre höjd...
Väl uppe på en topp ser vi ännu en gång en flock med örnar o gamar komma seglande helt nära oss. Det kommer ungefär 25 st blandad, gamar, örnar, längs fjällsidan. "Motorväg" för rovfåglar. Kul! Jag kan titta hur länge som helst på dom. Igår låg det leopardbajs på vår stig!!
Inatt vaknade jag av att en hund skällde intensivt en halvtimma. Sannolikt var det en leopard som tagit sig in i byn för att hämta ngt husdjur. Jag vågade inte gå ut för att kissa.
Dagens vandring har varit den mest njutbara . Gick sist efter dom andra, stannade, lyssnade på tystnaden, tittade ut på dom snöklädda topparna, på dom djupa ravinerna där hus klättrar i klungor längs m bergssidorna, fåglar som sjunger , möter människor som går i dessa km- långa branta trappor uppför med sina tunga bördor av gräs o ved. I regel går dom i flipflop o kör om oss. Skrattande. Åt våra tafatta försök att ta oss ner helskinnade.
Iallafall är det vackert som i paradiset o tårarna rinner igen.
Skriver mer imorgon. Kl är sent.
Namaste
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0