Från Chome till regnskogen 22 okt

Upp kl 06.30 men vaknade redan kl 5 då det smäller i ytterdörren, tuppen gal o radion sätts på. Usch!  Litet tvätt i det mörka tvättrummet sedan frukost. Idag pannkakor, ägg, nötter, banan o te. Lysande! Tillfälligt farväl av värdfamiljen och med fullpackad liten ryggsäck och vatten bär det av uppåt mot regnskogen i underbart klimat. Kl 08.00. Snart el alldeles bums blir det väldigt varmt. Uppför, uppför, uppför men inte brant. Kort, kort paus då o då för vila o vtn. Vilda. Kaffebuskar , massor av mimosa.  Jättestora träd. Det är mer savannlik natur länge. Vi möter en stor grupp bybor som gått från öster . Långt, långt. Förstås har kvinnan börda på huvudet. Så småningom kommer vi då in i regnskogen. Svalare, så vackert, litet mörkt, mkt fågelljud, underbar luft. Vi går långt. Uppför. Nerför. Efter nästan 5 timmar och mat senast för 6 timmar sedan kommer vi fram till en porlande bäck o campen i en stor glänta mitt i skogen. Hamisi har för flera år sedan byggt här. Bänkar, bord, och där har totalt 4 män burit i morse hur mkt mat som helst, gasol, vatten. Två av dom är kvar varav den är prästen som predikade i kyrkan i söndags. Sällsamt. Där står dom och lagar mat sedan ett tag. Långkok av kött. Massa frukt o grönsaker. Ris, potatis. I mitten en stor eld. Vi får kaffe direkt. Bröd! Vila. Hamisi och dalo sätter upp alla tält. Jag får eget. Mat. Underbart. Lektion i skogskunskap av Hamisi som är skogvaktare. Kamferträden är 60 m höga o ung 60 år gamla. Sedan. Nakenbad i bäcken mitt i djungeln. Sinnligt, saligt. Nu ligger jag här i mitt tält, skriver och njuter av alla djungelns ljud . Männen hugger ved, fåglarna sjunger, en insekt kryper på tältet, det mörknar. Plötsligt funkar telefonen igen. MEN. Ingen täckning här. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0