131020

Fick sova till halv åtta idag. Frukost: kokt ägg, nötter, sockerkaka, banan o te. Utmärkt. Magen i stort sett bra igen. Fick bara en kramp i em. I sakta mak högt upp på berget till kyrkan kl 10. Perfekt värme, sol, inga moln, några tuppar gal, kycklingarna piper, alla 7, runt sin mamma. En ko brölar. Vi går förbi sockerrörsplantor i den branta backen, majs, kaffebuskar fram till kyrkan. På vägen vackra, vackert klädda kvinnor i olika åldrar väl balanserande tunga bördor på huvudet. Vi får äntligen fota! Folk är kristna här! Vi blir välkomnade utanför av prästen. Sätter mig kyrkan på Hö sida- kvinnosidan. Prästen talar, trevligt. Swahili. Kören sjunger, alla sjunger med. Taket lyfter och jag blir så rörd. Tårarna rinner. Bredvid mig sitter en mamma med liten söt baby. Ammar. Babyn somnar igen. Jag ber att få hålla. Teckenspråk. Sedan sitter jag där med den lilla, kanske 4 mån gammal, resten av gudstjänsten. En dryg timma. Efter ett tag klämmer sig en liten 2-årig flicka klädd som Lovisa mest var förut i tjusig rosa volangklänning, in i bänkraden o hon sätter sig i mitt knä. Lyckan är fullkomlig. Efter ett tag vill prästen introducera oss inför alla. Kyrkan rätt full. Vi berättar litet om oss själva. Sedan fortsatt sång o musik. Efteråt var det auktion på kyrkbacken av mat. Jag köpte en stor kasse grönsaker t min värdfamilj.     Fick släppa min baby. Sedan promenad hemåt. Vi har en egen guide här i byn.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0